HJEM

Høstkonferansen 2025

November 11, 2025

Dørene åpner kl. 11 med lunsj og mingling

Høstkonferansen er Medienettverkets største møteplass, og samler ledere, talenter og bransjefolk fra hele landet. Her får du faglig påfyll, nye perspektiver og muligheten til å bygge verdifulle nettverk.

Konferansen byr på foredrag, samtaler og utdeling av prisene Årets medieleder, Årets talent og Mangfoldsprisen.

Meld deg på

Pressens hus | Skippergata 24, Oslo | Dørene åpner kl 11.00

PROGRAM

PROGRAM

  • HVORDAN LEDE GEN-Z?

    Kl 11.35: Generasjon Z banker på døren – og er allerede en del av arbeidslivet. De utfordrer etablerte sannheter om ledelse, arbeidskultur og motivasjon. Hvordan kan vi som ledere i mediebransjen møte forventningene til en generasjon som krever både fleksibilitet, mening og tydelige verdier? Emilie Stordalen deler ærlige refleksjoner, konkrete råd og utfordringer til dagens ledere: Hva må vi endre, og hva må vi beholde, for å lykkes med generasjon Z?

  • Julie Thorsen

    HVORDAN NÅ UNGE MED POLITISK DEBATT

    Kl 11.55: Julie Thorsen er sosiale medier-reporter i TV 2. På kort tid har hun blitt en av de mest kjente nyhetsprofilene blant unge. I høst tok hun steget ut av reporter-rollen og inn i rollen som programleder, med programmet «Versus». Der samlet hun Norges mest høylytte stemmer for å diskutere de mest betente påstandene fra TikTok-kommentarfeltet.

    Julie tar oss gjennom triksene som skal til for å få de unge til å bli engasjert i nyheter og politisk debatt.

  • PRISEN FOR Å UTTALE SEG

    Kl 12.20: Som prisvinnende journalist og forfatter i VG har Shazia Majid markert seg som en tydelig og modig stemme i norsk offentlighet. Men det å bruke stemmen sin – særlig når den utfordrer etablerte maktstrukturer og holdninger – har en kostnad. På konferansen deler hun sine erfaringer med hva det innebærer å stå i offentligheten, prisen hun betaler for å si det hun mener må sies, og hvorfor hun likevel velger å fortsette.

  • Å BYGGE SELSKAP, MERKEVARE OG FELLESSKAP

    Kl 13.05: Jenny Skavlan og Karoline Kjønniksen er to av gründerne bak Fæbrik – gründerselskapet som har gjort redesign, gjenbruk og syglede til en folkelig bevegelse. Med bakgrunn fra både underholdning, mote og forretningsutvikling har de sammen bygget opp en virksomhet som kombinerer kreativitet, samfunnsansvar og vekst. På høstkonferansen deler de hvordan de leder Fæbrik i praksis – med alt fra teamkultur til strategiske veivalg – og reflekterer over hva mediebransjen kan lære av deres måte å bygge selskap, merkevare og fellesskap på.

  • Ingrid Skogrand

    SLIK TENKER LEDERE SOM LYKKES MED VEKST

    Kl 13.25: Ingrid Skogrand er Konserndirektør for Mediehus i Amedia. Hun er blant annet styreleder i Nationen, Nettavisen og en rekke andre Amedia-titler. Ingrid kom til Amedia fra Aller der hun var konserdirektør for utgivervirksomhet. Tidligere har hun også vært ansvarlig redaktør i KK. Ingrid har ansvaret for oppstarts og storbyavisene i Amedia, og kommer for å snakke om hvordan man skal klare å holde farten oppe for å skape vekst. Hun deler personlige erfaringer og gir noen gode råd på veien for å navigere i et krevende medielandskap. 

  • Hege Duckert

    NORSK KVINNEHISTORIE PÅ 30 MIN

    Kl 14:15: Hege Duckert — stabssjef i NRK, journalist, forfatter og foredragsholder —kommer for å snakke med Medienettverket om «Norsk kvinnehistorie».. Med et langt blikk mot fortidens stemmer og maktstrukturer setter hun lys på kvinnehistorien og kanskje kan vi lære noe sett opp mot dagens utfordringer i mediebransjen.

  • DE UNIKE INTERVJUOBKJEKTENE

    Kl 14.45: Aysun Yazici er en journalist fra Tyrkia som ser Norge og verden med nye øyne. Hun fikk fast jobb i TV 2 i 2024 etter å ha hatt språkpraksis i kanalen siden 2019. Hun fikk oppholdstillatelse i Norge etter å ha havnet på president Erdogans liste over journalister som skulle fengsles.

    Aysun har en unik evne til å komme i kontakt med folk på de vanskeligste steder i verden, vinne deres tillit og får dem til å fortelle sine historier.

  • Å LEDE SAMMEN

    Kl 15.00: Hvordan gikk det til da daværende nyhetsredaktør Mads Andersen og utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne hoppet sammen inn i rollen som sjefsredaktører for Dagbladet – en av Norges største nyhetsaviser?

    I dette energiske og ærlige foredraget deler Mads og Martine med glimt i øyet sine erfaringer fra å lede i tospann. Hvordan bygger man tillit, tar beslutninger sammen – og håndterer presset når hele mediebransjen følger med?

    Med humor, innsikt og ekte historier fra innsiden av redaktørkontoret, gir Mads og Martine et inspirerende innblikk i moderne ledelse, samarbeid og motet til å lede – sammen.

  • HVORDAN STÅR DET EGENTLIG TIL?

    Kl 15:40: Mediebobler Live med Anders Giæver og Gard Steiro.

    På Medienettverkets Høstkonferanse diskuterer duoen bransjens utfordringer knyttet til mangfold. De spør: Hvordan står det egentlig til med mangfoldet i norske medier? Har vi nok kvinnelige ledere nå?

Årets mediepriser

Årets medieleder

Årets medieleder skal tildeles en kvinne som har en lederstilling i en mediebedrift i Norge, som skal ha markert seg særlig som leder, og bør kunne vise til oppnådde resultater (f.eks markedsmessige, økonomiske, journalistiske, organisasjonsmessige eller tekniske).

Årets talent

Årets talent skal tildeles en kvinne som viser stort ledertalent i en mediebedrift i Norge. Den tradisjonelle lederrollen er i endring og vi ser nå etter talenter i flere roller som; mellomleder, teamleder, produkteier, digital leder, prosjektleder eller prosessleder.

Mangfoldsprisen

Mangfoldsprisen hedrer de som tar et aktivt ansvar for å gjøre bransjen mer mangfoldig. Den kan gå til en person, et prosjekt eller et mediehus som spesielt har gått foran i dette arbeidet. 

Finalister: Årets medieleder

  • Under Kaja Mejlbos ledelse har Utdanningsnytt tatt store steg og blitt hedret med en rekke priser. Mejlbo tok over som ansvarlig redaktør i 2018 og beskrives som en motivator, et lederhode med journalistisk tyngde og økonomisk teft.

    Hun ble kåret til Årets redaktør under Fapresseprisene, hvor også Utdanningsnytt ble kåret til Årets fagblad. I oktober i år kom en ny bragd, da Utdanningsnytt sammen med E24 vant Data-SKUP for avsløringen om «Barnehagemilliardærene».

    Under hennes ledelse har Utdanningsnytt hatt stor vekst i sidevisninger og brukere. I løpet av sin tid i fagbladet, har hun fått ansatt flere journalister og satset tungt på undersøkende journalistikk.

    Mejlbo beskrives som et arbeidsjern og en energibombe – en som motiverer, prioriterer, og får det beste ut av folka sine. Hun har styrket redaksjonsmiljøet og skapt rom for faglig utvikling og journalistisk mot. Kaja Mejlbo står frem som en samlende kraft og et sterkt forbilde i Medie-Norge, ikke minst gjennom rollen som styreleder i Fagpressen.

  • Da Kjersti Sortland kom inn som ansvarlig redaktør i Stavanger Aftenblad for fire år siden, var det som første leder uten lokal forankring. Det ble starten på en krevende, men imponerende endringsreise – og en tydeligere, sterkere og mer samlende avis.

    Sortland har gjennomført omfattende omstillinger i både organisasjon og strategi. Hun har møtt motstand, men stått støtt – og vist en sjelden kombinasjon av strategisk klarsyn og evne til gjennomføring. Der mange stopper ved gode planer, har Sortland vist handlekraft, lojalitet til retningen og mot til å ta de vanskelige valgene.

    Hun la om kursen fra nasjonale og internasjonale ambisjoner til å satse helhjertet på Rogaland – på folk, historier og journalistikk som angår regionen. Resultatene har kommet: trafikken økte, engasjementet vokste, og abonnementsutviklingen har vært svært positiv.

    Sortland er både en god publisist og en dyktig kommersiell medieleder. Kjersti Sortland er en moderne og modig leder. Hun løfter fram unge talenter og gir dem ansvar.

    Under hennes ledelse har Stavanger Aftenblad vunnet både «Årets lokale nyhetsnettsted» og «Årets mediehus». Sortland har med dette vunnet Årets mediehus-prisen to ganger – først for Budstikka og nå for Aftenbladet.

  • Med ansvar for både annonse- og brukerbetalingsinntektene til rundt 60 merkevarer i Norden, er Bente Klemetsdal (56) blant de mest innflytelsesrike lederne i nordisk mediebransje. 

    Den posisjonen bruker hun til å være en tydelig stemme for samarbeid på tvers av konserner i Norden i kampen mot internasjonale giganter.  Hun snakker aldri ned konkurrenter, og er en pådriver for å samle bransjen kommersielt for å sikre inntekter til redaktørstyrte medier. Da Aller Media samlet sin kommersielle virksomhet i en felles nordisk organisasjon, var hun et selvskrevet medlem av den nordiske ledergruppen.

    Klemetsdal har 13 år bak seg i Aller-konsernet, og i en alder av 56 beskrives hun som en leder med en unik evne til fortsatt å utfordre seg selv både med tanke på hvordan hun selv leder, og hvordan hun tenker rundt strategi.

    Hun har ansvar for over 260 ansatte fordelt på fire land, og hennes underordnede opplever Klemetsdal som en visjonær og strategisk leder, med en sterkt utviklet evne til å få folk med seg. Hun skaper ro rundt seg, og evner å se målet lenge før alle andre.

    Klemetsdal er også styremedlem i Dagbladet og medlem av hovedstyret til MBL.

Finalister: Årets talenter

  • Ida Falch Olsen er en av de mest sentrale lederne i TV 2s digitale utvikling. Som leder for TV2.no har hun vært en drivkraft i å forme kanalens digitale strategi og sikre vekst i et krevende medielandskap.

    Hun har tidligere vært desksjef, og spilte en nøkkelrolle i arbeidet som gjorde at TV2.no ble kåret til Årets nyhetsnettsted. Hun bidro til å gjøre journalistikken mer tabloid i formen, samtidig som den journalistiske tyngden ble ivaretatt. Hun har vært pådriver for å fornye journalistikken både visuelt og digitalt – blant annet gjennom serien Siste reis. Under hennes ledelse har nettstedet hatt sterk vekst, særlig innen video etter overgangen til høydeformat, som har bidratt til å nå nye, yngre målgrupper.

    I dag leder Ida et stort og komplekst redaksjonelt miljø som favner nyheter, sport, underholdning og programavdelingen. Hun evner å samle organisasjonen rundt en tydelig strategi og balansere ulike hensyn med stø hånd. Ida beskrives som en tydelig, trygg og inspirerende leder, opptatt av å løfte frem talenter, skape trygghet og samhold – samtidig som hun stiller tydelige krav som gir retning og energi.

  • Eira leder Altinget med mildhet og tydelighet. Som nyhetsredaktør har Eira Lie Jor vært avgjørende for at avisen etter tre år klarer å sette dagsorden.

    Nyhetsredaktøren er god på å planlegge og god med folk rundt seg. Hun sørger for at folka sine har grunnlaget for å få ut sitt beste. Hennes rolle i Altinget har vært viktig for at avisen har fått gjennomslag med flere gode sakskomplekser, 

    Med Eira Lie Jor har lesertall og abonnementstall i Altinget hatt kraftig vekst. Med bakgrunn fra Dagbladet klarer nyhetsredaktøren å balansere Altingets profil godt – sakene skal ha tabloid snert, samtidig som de skal være dønn seriøse. Den balansen klarer hun.

    Nyhetsredaktøren har en sterk etisk teft, er journalistfaglig sterk og jobber godt på tvers for å videreutvikle Altinget redaksjonelt. Hun driver kunnskapsbasert ledelse med data og analyse for å trygge sine beslutninger og er ikke opptatt av å markere seg og sitt, men journalistikken. 

  • Silje er en altmuligkvinne. Hun er strategisk sterk, til tross for også ha et veldig operativt ansvar. I konsolideringen av Aller Media til et felles Nordisk mediekonsern har Silje tatt steget opp som leder og hatt ansvar for å etablere et av de første områdene på kommersiell side på tvers av landegrenser. Hun leder et team på 5 mennesker med ansvar for 4 markeder. 

    Silje er veldig god på kartlegging, forstå og komme med forslag til tiltak, samt gjennomføring. Hun har naturlig autoritet og er en sterk oversetter mellom miljøer. Silje har høy integritet og godt humør. De som jobber med henne kan fortsatt ikke huske at hun har sagt nei til en stor utfordring. Du trenger ikke å tvile på det hun leverer. Hun evner å bruke rett metodikk for å oppnå maks effekt. 

    Silje inspirerer andre unge kvinner. Hun viser dem "Ikke la deg pille på nesa". Samtidig vet hun hvordan man må forstå organisasjonen for å få maks effekt. Silje har en særdeles god evne til å kommunisere og balansere sin lederprofil mellom å være åpen og tilgjengelig, men samtidig styre et komplekst område med en stødig hånd.

Finalister: Mangfoldsprisen

  • Personer med funksjonsvariasjoner er blant de gruppene som oftest opplever diskriminering i Norge.

    TV-serien A-laget, som i første sesong hadde et gjennomsnitt på 1,3 millioner seere, gir disse menneskene en tydelig stemme.

    Reporterne i programmet har alle ulike tilretteleggingsbehov, men viser at det på ingen måte er til hinder for å stille svært kjente og mektige fjes til veggs med kritiske, overraskende og filterløse spørsmål.

    Den imponerende rekken av intervjuobjekter blir møtt av reportere uten agenda eller baktanke. Resultatet er at de åpner seg opp på en måte tradisjonelle journalister trolig aldri hadde fått dem til å gjøre.

    A-laget er et samarbeid mellom Dissimilis og Smiløkka, som er en bedrift for personer med ulike tilretteleggingsbehov. Serien, som er produsert av Monster for NRK, bidrar til å skape et mer inkluderende og raust samfunn. Den bør også legge til rette for at norske medier fremover i større grad nyttiggjør seg personer med funksjonsnedsettelse for å få nye perspektiver inn i journalistikken.

  • Klar Tale er en avis som spiller en viktig rolle i mangfolds- og integreringsarbeidet i norsk mediebransje - de har en klar misjon som både produkt og redaksjon  Dette prioriteres når det kommer til hvordan redaksjonen er sammensatt og produktet de leverer.

    De har igangsatt et betydningsfullt debattprosjekt hvor en stor andel av bidragsyterne har innvandrerbakgrunn. Dette har ført til en utvidet leserkrets og bidrar til å gjøre samfunnsdebatten mer inkluderende

    Berit, som er ansvarlig redaktør for Klar Tale, utviser et sterkt og samlende lederskap, hvor mangfold er hovedfokus i alt som gjøres. Hun bygger tillit internt og skaper et arbeidsmiljø preget av inkludering, samarbeid i en redaksjon hvor ansatte har ulike bakgrunner og livserfaring

    Klar Tale er et medietilbud som når ut til mennesker som av ulike grunner har utfordringer med å følge tradisjonelle nyhetskanaler.

  • Chris Carlsen har vært foregangsleder i NRK når det gjelder mangfold – både i rekruttering, innhold og lederskap. Under hans ledelse har NRK Buskerud gått fra gode intensjoner til konkret handling.

    De siste årene har redaksjonen fått to hederlige omtaler i NRKs egen Mangfoldspris, for sin bevisste satsing på å rekruttere bredt og bruke kraften i mangfoldet til å fortelle nye historier. Av mange nyansettelser de siste årene har fire hatt flerkulturell bakgrunn eller funksjonsnedsettelse. Chris har vært modig i rekrutteringen – han har åpnet dørene for kandidater som mangler tradisjonell bakgrunn, men som tilfører redaksjonen nye perspektiver, språk og erfaringer.

    Han har også bidratt til å løfte frem mangfold i journalistikken – fra «Stemmene fra Fjell» og reportasjer om funksjonsmangfold og inkludering, til prosjekter som «Globus» og «Hjerte for Buskerud», der redaksjonen møter publikum med åpenhet og nysgjerrighet.

    Chris viser hvordan mangfold ikke bare handler om representasjon, men om å gjøre journalistikken mer relevant, sannferdig og bærekraftig. Han er en alliert som bruker sin posisjon og makt til å gi plass til flere – og til å bygge en redaksjon som speiler befolkningen i et av landets mest mangfoldige fylker.

Lars Håkon Grønning, Ansvarlig redaktør E24 (juryleder)

Ann Mari Nygjerde, Partner Fram rekruttering

Derek Bjølgerud, Leder redaksjonell utvikling og strategi TV2

Chris Tallerås Steen, Salgsdirektør Norge Aller Media

Laila Nguyen, Journalist NRK

Ingrid Nergården Jortveit, Nestleder Fagpressen

Jury

HJEM